Tarta bolognese na orkiszowym spodzie

Sos boloński a właściwie ragout mięsno warzywne zwykle jada się w Polsce z makaronem spaghetti. Z tego powodu to danie nazywa się nawet spaghetti po polsku ponieważ ze Włoszech podaje się taki sos z grubym makaronem jajecznym i w takim właśnie zestawieniu ponoć smakuje najlepiej. Ale zawsze można przekręcić przepis jeszcze bardziej i zapiec ragout na kruchym spodzie i podać w formie tarty. Zgodzicie się ze mną?

Zrobiłam gęsty, bardzo gęsty sos z wołowiny i warzyw. Zagniotłam kruche ciasto z orkiszowej mąki. Potem wszystko połączyłam i upiekłam. Wyszło przepyszne danie na rodzinny obiad. Nam ta wersja bardzo przypadła do gustu, zresztą lubimy różnego rodzaju zapiekanki i tarty. Mam nadzieję, że Wam też zasmakuje. Wypróbujcie i dajcie znać!

tarta bolonska, tarta po bolonsku, sos bolonski, maka orkiszowa, ciasto kruche orkiszowe, ragout, sos miesno warzywny, obiad, zapiekanka, z piekarnika

tarta bolognese, tarta po bolonsku, sos bolonski, maka orkiszowa, ciasto kruche orkiszowe, ragout, sos miesno warzywny, obiad, zapiekanka, z piekarnika


Tarta bolońska na orkiszowym cieście

czas przygotowania: 1 godzina + czas pieczenia tarty
składniki na 4 porcje:
  • CIASTO KRUCHE ORKISZOWE - 150 g mąki orkiszowej t. 720
  • 150 g mąki orkiszowej t. 2000
  • 1/3 łyżeczki soli
  • 80 g świeżego masła 
  • 3 żółtka ze średnich jajek
  • 4-5 łyżek zimnej wody

  • FARSZ BOLOŃSKI - 400 g mielonej wołowiny 
  • 1 średnia marchewka
  • 1 średnia cebula 
  • kawałek selera korzeniowego (3 łyżki pokrojonego w kosteczkę)
  • 3 ząbki czosnku
  • 1 nieduża ostra papryczka 
  • 3 łyżki oleju roślinnego 
  • 100 ml mleka
  • 100 ml czerwonego, wytrawnego wina albo bulionu
  • 300 ml przecieru pomidorowego/passaty
  • 100 g sera żółtego - może być starty parmezan, u mnie swojski Podlaski
  • do smaku - sól, cukier, suszonego oregano, bazylia
  •  
  • dodatkowo - garść małych pomidorków
  • kilka/kilkanaście małych kulek mozarelli 

tarta bolonska, tarta po bolonsku, sos bolonski, maka orkiszowa, ciasto kruche orkiszowe, ragout, sos miesno warzywny, obiad, zapiekanka, z piekarnika

Jak zrobić orkiszowy spód pod tartę? 

Obie mąki wymieszałam ze sobą. Dodałam sól i pokrojone na kawałki zimne masło. Roztarłam rękami aż nie było widać kawałków tłuszczu a całość przypominała jakby mokry piasek. Dodałam żółtka i zaczęłam zagniatać ciasto. Żeby dało się zlepić musiałam dolać kilka łyżek bardzo zimnej wody. Ciasta nie trzeba długo wyrabiać - wystarczy żeby składniki jako tako się połączyły i zlepiły.

Ciastem wylepiłam dno i boki formy do tarty o śr. 24 cm. Gęsto nakłułam widelcem i przykryłam arkuszem papieru do pieczenia, na który wysypałam obciążnik w postaci ceramicznych kulek. Zamiast nich można użyć suchej fasoli, grochu albo ryżu. Tak przygotowaną formę z ciastem odłożyłam do lodówki na 30-60 minut.

tarta bolonska, tarta po bolonsku, bolognese, sos bolonski, maka orkiszowa, ragout, sos miesno warzywny, obiad, zapiekanka, z piekarnika

Schłodzone ciasto, formę z ciastem, wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 220 st. C, grzanie góra/dół, bez termoobiegu. Piekłam 15 minut po czym zdjęłam ostrożnie papier z obciążnikiem a ciasto piekłam jeszcze 10 minut.

tarta bolonska, tarta po bolonsku, sos bolonski, maka orkiszowa, ciasto kruche orkiszowe, ragout, sos miesno warzywny, obiad, zapiekanka, z piekarnika

Jak zrobić farsz boloński do tarty? 

Warzywa oczyściłam, obrałam. Marchewkę, selera i cebulę pokroiłam w niedużą kostkę. Chili i czosnek posiekałam. Na dużej patelni rozgrzałam olej. Podsmażyłam najpierw mielone mięso wołowe a kiedy zaczęło zmieniać kolor dodałam do niego wszystkie rozdrobnione warzywa. Smażyłam razem kilka minut. Wlałam mleko i dusiłam pod przykryciem przez 10 minut. Następnie wlałam wino i dusiłam całość ok. 30 minut, co jakiś czas mieszając. Kiedy mięso i warzywa zmiękły odkryłam patelnię, dodałam przecier pomidorowy,  i smażyłam mięso całość aż odparował nadmiar sosu - farsz powinien być bardzo gęsty żeby po upieczeniu i pokrojeniu tarty nie rozlał się.

tarta bolonska, tarta po bolonsku, bolognese, sos bolonski, maka orkiszowa, ciasto kruche orkiszowe, ragout, sos miesno warzywny, obiad, zapiekanka, z piekarnika

Farsz doprawiłam solą, odrobiną cukru, dosypałam po czubatej łyżeczce suszonych, roztartych ziół, wymieszałam i odstawiłam do ostudzenia. Do przestudzonego farszu dodałam pokrojony w drobną kostkę żółty ser. Jeśli będziecie używać twardego sera typu parmezan to zetrzyjcie go drobno. Tak przygotowany farsz wyłożyłam na podpieczony, gorący spód. Wyrównałam wierzch i ułożyłam na nim poprzekrawane na połówki małe pomidorki (przecięciem do góry) oraz kuleczki sera mozarella.

tarta bolonska, tarta po bolonsku, sos bolonski, maka orkiszowa, ciasto kruche orkiszowe, ragout, sos miesno warzywny, obiad, zapiekanka, z piekarnika

Tartę z farszem wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C, grzanie góra/dół, bez termoobiegu i piekłam ok. 40 minut. Podałam na gorąco, ale po upieczeniu radzę odstawić ją na jakieś 10-15 minut żeby odrobinę odpoczęła. Nie wystygnie za bardzo a farsz nieco stężeje.

Smaczna Pyza poleca!

tarta bolonska, tarta po bolonsku, tarta bolognese, sos bolonski, maka orkiszowa, ciasto kruche orkiszowe, ragout, sos miesno warzywny, obiad, z piekarnika

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger