Najlepsze jagodzianki domowe

Lato i jagody więc nie może obejść się bez jagodzianek. W mojej okolicy ceny tych bułeczek zaczynają się od 2 zł i 20 groszy - ale niewiele w ogóle nadaje się do jedzenia. Przeważnie są to niesmaczne, nieduże, gnitowate buły z odrobiną jagód albo nawet tylko dżemu jagodopodobnego . . . Nie ma rady - jak się chce zjeść dobrą jagodziankę to trzeba ją sobie upiec :) Tak też zrobiłam i wyszły najlepsze jakie do tej pory w życiu jadłam :)


Domowe jagodzianki - najlepsze ! 

składniki:
  • ok. 3 szkl. mąki pszennej tortowej - szkl. poj. 250 ml 
  • 100 g masła albo margaryny 
  • 3 łyżki cukru zwykłego 
  • 1/2 łyżeczki soli 
  • 180 ml mleka 
  • mała kostka drożdży świeżych czyli 42 g
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej 
  • 1 jajko 
  • 2 żółtka
  •  
  • ok. 400 g jagód świeżych 
  • 3 łyżki cukru 
  • 1 czubata łyżka mąki ziemniaczanej  
  •  
  • LUKIER - cukier puder utarty z sokiem z cytryny  


sposób przygotowania: 2 , 5 szklanki mąki przesiałam do miski dodając sól i 2 łyżki cukru. Mleko lekko podgrzałam i rozmieszałam w nim drożdże z 1 łyżką cukru - odstawiłam na 10 minut aż zaczęły się pienić. Masło rozpuściłam i przestudziłam.

Do mąki wlałam rozczyn, dodałam jajko, żółtka i zagniatałam ciasto dodając po troszku płynnego masła i reszty mąki. Ciasto ma być miękkie i elastyczne, wyrabiałam je jakiś 10 minut aż odchodziło od dłoni i miski. Przykryłam miskę ściereczką i zostawiłam na ok. 1 godzinę żeby ciasto wyrosło.

Jagody przebrałam, opłukałam i dobrze  osączyłam. Wymieszałam z cukrem i mąką - bardzo delikatnie żeby nie rozgnieść owoców. Wyrośnięte ciasto zagniotłam lekko i podzieliłam na 15 części, każdą formują w kulkę. Każdą kulkę rozpłaszczałam i rozciągałam rękami na placuszek wielkości dłoni. Na środek nałożyłam po 2 czubate łyżeczki jagód i bardzo starannie zlepiłam brzegi formując owalne bułeczki. Układałam je na blasze do pieczenia wyłożonej papierem. Gdy wszystkie były gotowe przykryłam ponownie ściereczką i zostawiłam na 15 minut do napuszenia. Piekłam ok. 20 minut w piekarniku nagrzanym do 170 st. C. Gdy nieco przestygły polukrowałam je.

Jeśli nie chcecie lukrować bułeczek można je przed pieczeniem posmarować żółtkiem rozmieszanym z dwiema łyżkami mleka i posypać grubym cukrem albo zrobić klasyczną kruszonkę i nią posypać jagodzianki.


38 komentarzy:

  1. Wyglądają wspaniale! Poproszę jedną:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cuuudne! Gdybym je miała pod ręką to 3 na raz, murowane ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wsunąłbym taką jutro na śniadanie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. boskie są :) może w sobotę zakręcę....

    OdpowiedzUsuń
  5. Boskie to mało powiedziane, ja dziś zrobiłam i po 5 minutach zostały tylko okruszki:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że przepis wykorzystany i spodobał się :)

      Usuń
  6. naprawde lepsze niż kupne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o niebo lepsze i taniej wychodzi robiąc samemu a wie się co w środku i z czego zrobione

      Usuń
  7. jak malowane :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzisiaj robiłam jagodzianki. Wyszły cudownie :) Jestem niesamowicie zadowolona z efektu, gdyż ciasta drożdżowe nie są moją mocną stroną. Dziękuję za wspaniały przepis i zachęcam tych co się jeszcze zastanawiają nad zrobieniem. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo miło mi czytać takie opinie :) dziękuję i pozdrawiam !

      Usuń
  9. Jestem zachwycona przepisami ktore tu znajduje! Dziekuje bardzo i biore sie za jagodzianki:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Przesmacznie wygladaja.. :) Mam zamiar zrobic te wspanialosci.. tylko ze nie mam pasty waniliowej.. ale mam za to wanilie albo cukier waniliowy.. Pewnie mozna zamiennie uzyc.. ale nie wiem ile.... jakby Pani Smaczna Pyza mi podpowiedziala.. bylabym bardzo wdzieczna :) z podziekowaniami za wszystkie przepisy.. Aga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aga, 1 łyżeczka pasty waniliowej zastępuje u mnie ziarenka zeskrobane ze środka jednej laseczki wanilii. Możesz też użyć cukru waniliowego, 2-3 łyżeczki, ale wtedy zmniejsz o tę ilość podaną ilość zwykłego cukru żeby nie było za słodko :)

      Usuń
  11. Nie pojmowałam dlaczego ludzie tak zachwycają się jagodziankami. Z ciekawości kupiłam, spróbowałam i stwierdziłam, że nie ma czym. I tak byłoby dalej, gdybym nie upiekła ich wedle tego przepisu. Wyszły przepyszne, pełne jagód. Ciasto tak delikatne,że rozpływa się w ustach. Pięknie dziękuję za podzielenie się recepturą :) darwinka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kupne są zwykle ciężkie, bułowate... cieszę się, że mój przepis się przydał :)

      Usuń
  12. Dla mnie to hit tego lata! Wpadłam na ten przepis przypadkowo i zaraz wypróbowałam. Ponieważ jagody są w tym roku dość długo, nie powiem ile razy je już piekłam. Wszyscy są zachwyceni. Są mięciutkie i mieszczą bardzo dużo jagód, bo ciasto bardzo dobrze się lepi. Ponieważ lubię eksperymentować piekłam je z dodatkiem małej ilości świeżej czarnej porzeczki albo domowego dżemu porzeczkowego. Ale tylko odrobinę, by uzyskać kwaskowy smak. Jestem zachwycona przepisem. Zrobiłam już zapas jagód w zamrażarce i będę piekła jagodzianki, jak długo się da. Dziękuję za perfekcyjnie opracowany przepis i pozdrawiam. Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że jesteś zadowolona z przepisu :) Pozdrawiam !

      Usuń
  13. Jagodzianki wypróbowane i zjedzone z apetytem, zarówno przez domowników jak i gości. Fantastyczne ciasto, doskonałe również do nadziewanych bułeczek /nie dodajemy cukru i pasty waniliowej/. Dzisiaj piekę ponownie jagodzianki, rodzinka już się cieszy. Dziękuję za fantastyczny przepis. Pozdrawiam Aldona.

    OdpowiedzUsuń
  14. Najlepsze jagodzianki jakie jadlam do tej pory :) I ten lukier cytrynowy.. plus swieze jagody- poezja smaku,, naprawde :) sprawdze jeszcze starta skorke z cytryny w ciescie.. bo lubie eksperymentowac :) dziekuje slicznie,, Pozdrawiam... Aga

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam dlaczego do jagód trzeba dodać mąkę ziemniaczaną?Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie trzeba, ale ja dodaję - pod wpływem cukru i temperatury z owoców wycieka sok, który w połączeniu z mąkę zgęstnieje i nie będzie mocno wypływał z bułek

      Usuń
  16. To najlepsze ciasto drożdżowe na jagodzianki, które udało mi się popełnić.

    OdpowiedzUsuń
  17. Kolejny raz coś piekę z przepisu Pani i znów rewelacja,jagodzianki domowe,pycha .Pozdrawiam Emilka

    OdpowiedzUsuń
  18. Moje jedyne jagodzianki które wyszły przepyszne,naprawdę polecam super przepis:)

    OdpowiedzUsuń

  19. Najlepsze jagodzianki jakie jadłam.

    OdpowiedzUsuń
  20. Jak postępować z jagodami zamrożonymi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na pewno ich nie rozmrażać bo puszczą sok - zamrożone wymieszać z cukrem i mąką ziemniaczaną, i wypełniać nimi pierogi, gotować je od razu zanim jagody się rozpuszczą w cieście bo to może rozmoknąć

      Usuń
  21. Piszesz, pani Izo o pierogach, mam nadzieję, że sposób postępowania jest taki sam przy robieniu jagodników.

    OdpowiedzUsuń
  22. Wszystkie mi sie rozkleily i rozwalily w piekarniku. Zmarnowane pol kilo jagod.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I to moja wina, że źle zlepiłeś/aś bułeczki? Raczej nie

      Usuń
  23. Jagodzianki wyszly cudowne.Smaczne, puszyste.Jednym slowem obledne.
    Tylko musialam trzymac 20 min w piekarniku w tem wyzsej ok.190-200 st.C.
    No i do ciasta dodalam jeszcze 2 lyzki oleju.Dziekuje za przepis.Pozdrawiam juz z wiosennej Holandii.Marta M.
    P.S.Czesciej bede zagladac do Pani przepisow.

    OdpowiedzUsuń
  24. No i mnie też wyszły przepyszne, choć nie takie piękne jak Pani, bo zawsze mam problem z wielkoscia porcji no i chyba przesadziłam z ilością nadzienia ale wyszły znakomite. Połowy już nie ma i mam nadzieję że przez noc nie znikną 🙆 No i ciasto wyjatkowo fajniutkie. Następne będą nocne bułeczki. Super ten Pani blog Pyzo. Dziękuję bardzo i pozdrawiam wakacyjnie z Podkarpacia.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger